Examensfirande på Fjäderholmarna

Efter frukost begav vi oss från Järna till Stockholm, och vi spenderade en stund med att hänga i Anna och Mikaels lägenhet med presentöppning och småprat. Mikael fick en flaska Laphroaig maltwhisky av mig, och Anna fick pengar så att hon kan spara ihop till en takkrona, nåt som hon velat ha länge.

Tiden tickade iväg och snart vandrade vi vidare för att möta Mikaels familj (bror, syster, mamma och pappa) och kusin Åsa vid Strandvägen.

Detta var samma dag som Pridefestivalen ägde rum så det var gott om folk i rörelse, men tyvärr skulle paraden inte starta förrän vi redan åkt iväg. Så det var lite synd att vi missade det, men vi fick i alla fall ta del av folk förberedelser och den härliga stämningen när vi gick genom stan.

Väl vid Strandvägen hälsade vi på alla, ställde oss i kö till färjan mot Fjäderholmarna och klev på båten.

När ska det bli min tur att äntligen få besöka Gröna Lund? Det är frågan.

Klassiska segelfartyg, kryssningsbåtar och motorbåtar – alla får plats här.

När vi stannade till vid Nacka Strand växte vårt sällskap ännu mer då mormor, morfar, gammelmoster Anita, kusin Alma och morbror Stefan klev på båten.

Och så var vi framme vid Fjäderholmarna! Och på en gång såg vi Rökeriet, restaurangen som vi hade bokat bord på, lägligt placerad alldeles intill kajplatsen.

Gänget är samlat!

Vi hade en hel del tid kvar att slå ihjäl innan det var dags för oss att äta, så vi bestämde oss för att ta en promenad runt ön.

Otroligt mysigt ställe verkligen.

Armén vandrar vidare, hehe.

Anna och Alma kikar på kartan över Hantverksbyn.

Där fanns det ett glasblåseri, och jag blev helt tagen av dessa “misslyckade” alstren. Hur fina?! Stod i fönstret vid ingången till verkstan, och intill fanns en liten butik där man kunde köpa glaskonst.

Glasblåsarverkstan till höger, och en bit längre bort fanns det massvis med gamla båtar utställda.

Och så vips var vi tillbaka igen. Ön var väldigt mycket mindre än vad vi trodde, hahah. Tog oss ca 10 min att gå den rutten så vi hade fortfarande en kvart kvar tills vår lunchbokning, men vi ställde oss vid restaurangen ändå och väntade på att få vårt bord.

Varmrökt lax med säsongens primörer, färskpotatis och sås. Jäääävlar vad gott det var! Smaken av den första tuggan av laxen nästan exploderade i munnen, så smakfull och välbalanserad.

Laxen var den mest populära rätten på vårt bord, men även Angusbiffen med spetskål, rödvinssås och potatis lockade många.

Chokladtryfflar till efterrätt kan jag bara inte motstå. Alma fick smaka en bit av mig, men det var inte alls hennes cup of tea märkte jag då hon febrilt började leta efter vatten och hojtade om att “det är staaaaarkt!”, hahahaha. Kakaopulver får tummen ner av Alma.

Denna bjässe till dessert fick ögonen att nästan ploppa ur huvudet. Svårt att återge skalan på den, men det var en enorm maräng med en riktigt jäkla stor skopa vaniljglass, serverad med jordgubbar och grädde. Där fick man verkligen det man betalade för!

Interiören går i en typiskt seglaranda, med mycket rustiskt trä och prydnadsdetaljer som åror på väggarna.

Vita bord, stolar och dukar kontrasterade fint till det mörka träet.

Mätta och belåtna lämnade vi bordet.

Tjusiga blommor, och självklart en fisk på väggen.

Mikael och hans familj gick iväg för att bada på ön, vi andra tog färjan tillbaka till centrum. Vi sa hej då till familjen som hoppade av igen vid Nacka Strand, och resten av oss hoppade av igen på Strandvägen och bestämde oss för att gå en annan rutt genom stan till lägenheten.

På vägen hem såg vi denna skylten på marken i Hötorget – platsen där Olof Palme mördades på.

Vi gick även förbi Gustav Vasa kyrka vid Odenplan, invigd år 1906. Ritad av arkitekten Agi Lindegren, med inspiration av italiensk senbarock och har bl a en kupol på över 60 meter! På bilden ser ni den norra fasaden som vetter mot Odenplan.

Vi blev lite småhungriga när vi närmade oss lägenheten, så vi passade på att stanna vid pizzerian en gata bort och köpte två stycken att dela på. Vi hade varit så långsamma med att gå så vi mötte Mikael & co: vid lägenheten, haha. De bestämde sig för att också köpa pizza, och så samlades vi i lägenheten för att prata och avrunda kvällen.

En fantastiskt färgad solnedgång slog oss följe på vägen, och när vi var framme i Järna och svängde in på vägen till huset så fick vi se en älg och hennes kalv. Precis då kom en pappa med sin barnvagn gående, och vi körde upp till honom och berättade om älgarna. Tydligen har älgarna i området jagat folk, vilket är lagom roligt att vara med om!

Imorse blev vi bjudna på pannkakor till frukost, perfekt start på morgonen och ett mysigt avslut på denna resan. Efter det gjorde vi oss i ordning för att styra kosan hemåt till Göteborg.

Denna gången vet vi inte hur länge det dröjer förrän vi åker upp igen, men vi pratade om att kanske ses till Lucia. Det får vi hoppas på! ❤

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.