Varberg Och Vidare

God morgon! Jag och J släpar oss ur sängen, packar ihop det mesta av våra grejer och går ner till frukosten.

Fina detaljer överallt.

Jag är varken morgonmänniska eller frukostmänniska…

… men när man får en hel buffé serverad som start på dagen så finns det få saker som är så härliga.

Vi satte oss vid ett av borden nära ett fönster, iakttog ösregnet som kom och gick och njöt av frukostmaten.

Vi hade en liten stund kvar innan vi behövde checka ut, så vi passade på att ta en kort promenad i närområdet.

Lite kuriosa om varbegsgranit, för alla stennördar där ute.

Subbe Fyr kikar fram som en surikat.

Och sen råkade vi på denna enorma ansamling av stenstaplingar! Så zen.

Alla möjliga formationer fanns det att kika på, och vissa var minst sagt imponerande.

Vi staplade några stenar också, dock inte till samma imponerande nivå som alla andra, hehe. Men klockan tickade och vi drog oss tillbaka till hotellet.

På vägen tillbaka såg vi en skylt om Carl Larsson och hans familj som tydligen hade en sommarstuga här!

Klockan slår 10 och vi tar vårt pick och pack till utcheckningen. Jag tar en snabb kik i butiken bredvid receptionen och kollar in vad de har.

PÅ hotellet finns det en spabehandling med sjögräs, och här i butiken kan man t om köpa hem sig en massa tång.

Mina in-ear hörlurar, bluetooth-hörlurar OCH min mobilladdare tog ett kollektivt beslut att dö samtidigt, vilket ledde till att vi fick stanna till på gallerian i centrum och köpa allt jag behövde ersätta. Därifrån gick vi vidare till Varbergs fästning, såklart.

Jag handlade lite smått i museumbutiken innan vi gick vidare till utställningen.

Bland det coolaste i museet är ju helt klart denna “riktiga” The One Ring a lá Sagan Om Ringen. Mmm, precioussssssss.

Hjortbergstavlan är också häftig. Jonas Dürchs avmålade kyrkoherden Gustav Hjortberg, hans fru Anna Helena och deras 15 barn (jisses). Flera av barnen avled i ung ålder, och detta var vanligt att man visualiserade genom att inte visa den avlidnes ansikte på målningen. Annat som syns i målningen är Gustavs intresse för kunskap och resande.
Tavlan hänger vanligtvis i Släps Kyrka i Kungsbacka, men lånas ibland ut till museum. Vill man läsa mer om familjen Hjortberg så kan man klicka här.

Ett charmigt 30-talskök.

Efter Bockstensmannen och den historiska utställningen gick vi vidare till den nya, tillfälliga utställningen Kirgizistan – Konst & Världsarv. Otroligt textilhantverk sammanknutet med nomadkulturen, på bilderna ser ni en matta och två jurtor (runda tält i filt som är lätta att montera upp och ner vid flytt). Ordet jurta betyder “hem”, och tälten har hamnat på UNESCO:s lista för immateriellt kulturarv.

Våra magar började kurra efter sista utställningen, och vi tog oss en snabb titt på utsikten över centrum innan vi gick vidare för att leta efter ett matställe.

Museumrestaurangen hade inget som J var sugen på att äta, men här var inredningen väldigt söt i alla fall. Lampskärmar i papper med ett mysigt sken, och kuddar med fina illustrationer som dessutom fanns att köpa i butiken.

Vi backade tillbaka där vi kom ifrån och bestämde oss för att ta lunchen på Fästningsterassen.

Tror inte jag har ätit fish and chips sen jag var i London för flera år sen, så det fick det bli idag för mig.

Med mättade munnar vandrade vi nöjda från restaurangen och runt i centrum. Vi passerade bl a Kallbadhuset, som är så otroligt vackert att se på. Såg senare på hemsidan att man faktiskt kan hyra insidan för privata tillställningar!

Vårt sista stopp i Varberg blev Brukstorget, som jag sååå länge velat besöka men inte haft tillfälle till innan.

Inne på House & Garden såg vi denna snygga soffa, Skye av Primavera Furniture. Ännu en kandidat till vår eviga jakt efter den perfekta soffan.

Det var tyvärr en dum dag att komma hit på, då i princip alla butiker här var stängda på tisdagar. Jag som supergärna ville besöka FGL Store och Blomsterbaren fick sucka besviket och traska tillbaka.

På väg till bilen svängde vi in på ett café för att köpa lite dricka till vår fortsatta färd. Hade jag stannat några minuter till hade jag definitivt köpt alla bakverk de hade, allt såg så mysigt och gott ut.

Och så var vi iväg igen, med plugg på datorn och fruktmarmelad från museumbutiken. Vi åker vidare…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.